De Nederlandse zeehavens behoren bij de grootste van Europa en verwerken elk jaar meer dan 550 miljoen ton goederen. Waar een klein land groot in kan zijn. Ook de netwerkverbindingen over land en via de binnenvaart naar de rest van Europa zijn uitstekend en ons land telt meer dan honderd terminals. Nieuwste loot aan de stam is een eigen overslaghaven in Flevoland. Ten noorden van Lelystad, aan het diepe vaarwater van het IJsselmeer, kunnen straks containerschepen aanmeren en laden en lossen. De komst van de haven moet zorgen voor een modal shift. Meer hierover leest u in deze editie van Mainport.

Opmerkelijk is dat ‘iedereen’ zich de laatste jaren vooral concentreert op de twee grote terminals op de Maasvlakte, maar dat de verlaten terminal van ECT ook weer helemaal hip en happening is. De investeringen op de voormalige City Terminal aan de Rotterdamse Eemhaven gaan richting de 200 miljoen euro. Een ‘multimodale shortseahub’ noemen de plannenmakers de City Terminal trots. Nieuwe havenbedrijven, verhuizingen, uitbreidingen, Cool Port: in Mainport de invulling van de plannen, tot nu toe.

Samen met de favoriete plekjes in de Rotterdamse haven top-5 van columnist Bart Kuipers en RPPC-directeur die bezig is met zijn kennismakingstournee langs havenbedrijven hebben we van deze editie een mooi rondje langs de havens en terminals gemaakt.